De derde en vierde Tumult workshop: Preventie en Kwaliteit

Hallo allemaal,

We zijn terug met een update over de derde en vierde Tumult workshop van afgelopen maand, waar we ons hebben gefocust op de twee onderste lagen van de piramide: preventie en kwaliteit.

Tijdens de workshop hebben we uitgebreid besproken hoe de kwaliteit van onze groepsdynamiek kunnen verbeteren. We hebben ons verdiept in verschillende strategieën, waaronder het positief houden van online interacties, het praten over onze gevoelens, het introduceren van variatie in spelactiviteiten, het geven van een plek aan ouders en het versterken van de groepssfeer.

Een van de uitdagingen waar we mee te maken hadden, was het verwerken van al deze informatie tijdens de examenperiode. Het was zeker geen gemakkelijke taak, maar gelukkig konden we steeds op enkele leiding rekenen die tijd vrijmaakten om deel te nemen aan de sessie.

Desondanks waren de workshops weer zeer energiek en stimulerend, wat ons motiveerde om verder te denken en plannen te maken. We hebben ondertussen ook met team welzijn samengezeten om de volgende stappen te bepalen. We richten ons nu op de zoektocht naar de volgende stappen om al onze vergaarde kennis en inzichten in een concreet beleid te gieten, waarbij we rekening houden met de behoeften en wensen van zowel de leiding als de leden en hun ouders. Dit doen we nog steeds onder begeleiding van Tumult.

In september staat er een evaluatiesessie met Tumult gepland. Tijdens deze sessie zullen we terugkijken op wat we tot nu toe hebben bereikt en de effectiviteit van onze aanpak beoordelen. We plannen begin volgend scoutsjaar ook opnieuw een info- en/of vragenmoment in met de ouders, waarover later meer!

We willen iedereen bedanken voor hun inzet en enthousiasme. We geloven echt dat we samen het verschil gaan maken en kunnen zorgen voor een veilige en positieve omgeving voor iedereen. Tot binnenkort!